Maximaliseer je Waisda? score – Deel 2: Tips

Om ervoor te zorgen dat je Waisda? zo effectief mogelijk speelt, en je dus zoveel mogelijk punten haalt hebben we een serie van drie blog posts gemaakt met achtergrondinformatie en tips. In deze tweede aflevering een opsomming van verschillende manieren waarop jij je score zo hoog mogelijk kunt maken. Hieronder staan enkele tips om dit te bereiken:

  1. Als je merkt dat er geen tegenspeler is kun je via Twitter of e-mail vrienden uitnodigen om het tegen je op te nemen door bovenin de website op “vertel het door!” te klikken.
  2. Je hebt de grootste kans om punten te scoren als je één enkel trefwoord invult. Je scoort namelijk alleen punten als je tegenspeler precies hetzelfde invoert. Stel bijvoorbeeld dat een fragment gaat over het eten van tulpenbollen in WO II. De kans dat je punten behaalt is groter wanneer je ‘tulpenbollen’ invult dan ‘tulpenbollen eten’, omdat de kans op overeenstemming met je medespeler veel groter is met een enkel trefwoord.
  3. Zoals bij de uitleg over de puntentelling duidelijk is geworden loont het om zo snel mogelijk een tag in te voeren. Waisda? is niet hoofdlettergevoelig, dus je hoeft bijvoorbeeld persoonsnamen of plaatsnamen niet van kapitalen te voorzien. Dit scheelt weer kostbare tijd die je kunt gebruiken om je tegenstander sneller af te zijn en om bonuspunten te scoren.
  4. Het komt voor dat er geen tegenstander is om het tegen op te nemen. Dit betekent echter niet dat je geen punten kunt halen! Wanneer jij de enige speler bent zorgt het systeem er voor dat je speelt tegen een zogenaamde ‘bot’. Dit is opname van een spel dat eerder door iemand is gespeeld, en waarmee wordt bijgehouden of jij op dezelfde momenten ook dezelfde tags toevoegt. Het lijkt dan net alsof je ‘live’ tegen iemand speelt.
  5. Wat ook belangrijk is om te weten is dat je hetzelfde trefwoord meerdere keren binnen een spel kunt gebruiken, en er dus ook meerdere keren punten mee kunt halen. De voorwaarde hiervoor is dat er minstens tien seconden zitten tussen de keren dat je hetzelfde woord gebruikt.
  6. Wanneer je per ongeluk een type- of spelfout maakt, kun je een tag alsnog snel invullen, en er dus nog steeds punten mee behalen. Natuurlijk moet je tag wel binnen de marge van tien seconden overeenkomen met de tag van je tegenspeler. Er is ons gevraagd om het mogelijk te maken om verkeerd ingevoerde tags te verwijderen. Aangezien we de tags voor gebruik nalopen op dergelijke fouten hebben we ervoor gekozen deze optie niet toe te passen, maar spelers juist de mogelijkheid te geven de goede tag in te voeren zodat er uiteindelijk ook nog punten mee kunnen worden gehaald.
  7. Ten slotte, als je een nieuw spel wilt starten tijdens je lopende spel, of je wilt stoppen, klik dan op ‘Spel afbreken’ rechts bovenaan de video waarmee je Waisda? aan het spelen bent. Wanneer je ingelogd bent heeft dit geen gevolgen, de score die je tot dan toe hebt behaald wordt opgeslagen. Als je wilt dat je score bewaard blijft, maak dan hier een gebruikersaccount aan, en log altijd in voordat je aan een spel begint.

We hopen dat het hiermee nog duidelijker is hoe Waisda? werkt en hoe je je score kunt maximaliseren, en dat je deze kennis in de praktijk brengt door Waisda? zo veel mogelijk te spelen!

Nieuwe functionaliteiten op Waisda?!

Naar aanleiding van jullie suggesties via de feedback-knop, presenteren wij vandaag met gepaste trots nieuwe functionaliteiten op Waisda?. Deze blogpost geeft een overzicht van de nieuwe mogelijkheden:

In welke kanaal zitten de spelers?

Een van de eerste suggesties die wij van jullie kregen wat het “per kanaal tonen van de spelers op de website”. Daarom zie je vanaf nu op de homepage in gele letters het aantal spelers per kanaal.

Deel Waisda? met je vrienden!

Het was al mogelijk om mensen op de hoogte te stellen van Waisda? via e-mail. Deze functionaliteit hebben wij flink uitgebreid. Het is nu bijvoorbeeld ook mogelijk uitnodigingen via Twitter te versturen.

Maar nog veel belangrijker: je kan deze uitnodigingen nu ook direct vanuit een spel versturen. Dus mocht je de pech hebben om ‘eenzaam’ te spelen: klik dan op “vertel het door!” om je vrienden per mail of Twitter uit te nodigen om mee te spelen. Ze ontvangen dan een bericht met een directe link naar het spel dat jij speelt!

Maximaliseer je Waisda? score – Deel 1: Puntentelling

Om ervoor te zorgen dat je Waisda? zo effectief mogelijk speelt, en je dus zoveel mogelijk punten haalt hebben we een serie van drie blog posts gemaakt met achtergrondinformatie en tips. In deze eerste aflevering leggen we de puntentelling uitgebreid uit. Doordat je hiermee beter inzicht krijgt in de manier waarop de score wordt opgebouwd, kun je je puntentotaal flink verbeteren!

Puntentelling

De basis van Waisda? is dat je punten krijgt als jij en je tegenspeler binnen maximaal tien seconden dezelfde tag invoeren. Hoe dichter deze ‘treffers’ bij elkaar zitten, hoe meer punten je krijgt. Dus, voeren jij en je tegenspeler binnen één seconde van elkaar dezelfde term in dan scoor je het meest; als dit pas gebeurt na tien seconden scoor je het minimale aantal punten. Als meer dan twee mensen hetzelfde trefwoord invullen als jij krijg je bonuspunten. Als dit gebeurt wordt de tag waarmee je deze bonus scoort blauw.

De meeste bonuspunten verdien je wanneer jij als eerste een tag invoert, en iemand anders binnen de tien seconden dezelfde tag gebruikt. Als jij ook nog eens een unieke tag invoert, die nog niet eerder voor dat programma is gebruikt krijg je er een extra bonus bovenop. Als dit gebeurt wordt de tag waarmee je deze bonus scoort geel. Het loont dus om niet alleen de meest voor de hand liggende trefwoorden toe te voegen. Creativiteit en originaliteit zijn ook erg belangrijk!

Verder krijg je een extra percentage bovenop je punten als je binnen een minuut drie of meer overeenkomende trefwoorden met je tegenspeler hebt. Dit wordt aangegeven door de uitroeptekens achter een tag.

Het bovenstaande voorbeeld (klik voor een vergroting) zie je hoe de bovengenoemde bonussen er in de praktijk in Waisda? uitzien. Zoals je ziet zijn er ook groene tags. Dit zijn tags die wel overeenkomen met die van je tegenspelers, maar waarmee je geen losse bonuspunten haalt. Echter, deze tellen wel net als de blauwe en gele tags mee voor het extra percentage dat krijgt als drie of meer keren per minuut het eens bent met je tegenstander(s). Als je deze keten van succesvolle tags meerdere minuten volhoudt blijft dit percentage stijgen. Dit kan dus aardig oplopen!

Om jouw score op te slaan kun je een profiel aanmaken. Vervolgens is jouw eigen score – naast andere leuke statistieken over je spelgedrag – terug te vinden op je eigen profielpagina. Als je heel goed speelt verschijn je ook in de ranglijsten op de homepage.

Er zijn vier verschillende ranglijsten: Bij Waisda? helden staan de spelers met de absoluut hoogste score. Eendagsvliegen zijn de beste spelers van de dag. De hoogste treffers zijn de spelers die gemiddeld de hoogste score per tag behalen, en dus het meest efficiënt (bonus)punten scoren. Actiefste kloppers zijn de spelers die de meeste tags hebben toegevoegd.

We hopen dat het met deze post nog duidelijker is geworden hoe het spel werkt en hoe je je score kunt maximaliseren, en dat je deze kennis in de praktijk brengt door Waisda? zo veel mogelijk te spelen! In de volgende aflevering geven we een overzicht met belangrijke en tactische speltips, dus houd het Waisda? blog goed in de gaten.

Waisda? Genomineerd voor Accenture Innovation Award!

Waisda? – een gezamelijk initiatief van Beeld en Geluid en de KRO – is genomineerd voor de prestigieuze Accenture Innovation Award. Met de Innovation Award worden de meest innovatieve concepten in de wereld van Media, Communicatie en High Tech jaarlijks beloond. Voorgaande jaren wonnen onder andere Buienradar en Hyves.

Jury-omschrijving:

Normaal is het annoteren van video het domein van professionals, een tijdrovende en dus kostbare zaak. Daarom is er geen metadata beschikbaar die een tv-programma tot een de kleinste details beschrijft. De vindbaarheid van een scene of shot is dus minimaal. Daarom hebben Beeld & Geluid en de KRO een website ontwikkeld waarbij video’s geannoteerd worden doormiddel van een ‘online game’.

De innovation Award is een publieksprijs, dus jullie stem telt! Klik hier om meteen je stem uit te brengen op de inzending van Beeld en Geluid en de KRO: Waisda? Alvast bedankt voor jullie steun!

Waisda? wint TIMAF European Best Practices Award

Tijdens het HartmanEVENT werd de TIMAF ‘European Best Practices Award’ uitgereikt aan Waisda?!

De jury noemde Waisda? een best practice die op een innovatieve manier met informatiemanagement omgaat en die ook nog eens daadwerkelijk in de praktijk is gebracht.

De andere genomineerden voor de TIMAF Award waren: Rabobank, SNS Bank, Wienerberger, WritingTravelers en de gemeente Den Haag.

Lees hier en hier verder.

Onderzoek eerste resultaten Waisda? begonnen

Waisda? is afgelopen mei gelanceerd met als inzet om in de vorm van een spel mensen aan videomateriaal trefwoorden (tags) toe te laten voegen, die later kunnen worden gebruikt om de doorzoekbaarheid van audiovisuele archieven te vergroten. Het project is opgezet door Beeld en Geluid in samenwerking met de KRO, in het kader van Beelden voor de Toekomst. De ontwikkeling van het spel is uitgevoerd door internetbureau Q42. Het videomateriaal in Waisda? bestaat uit diverse programma’s en collecties, zoals historische Polygoonjournaals en afleveringen van televisieprogramma’s van de KRO (onder andere Boer zoekt Vrouw, Spoorloos en Memories). Recentelijk is ook het gedigitaliseerde archief van Barend en Van Dorp toegevoegd aan Waisda?

Op dit moment zijn we bezig met een eerste evaluatie van Waisda? Hierbij kijken we zowel naar hoe het spel zelf verbeterd kan worden, en wat er tot nu toe de afgelopen maanden door de spelers aan trefwoorden is toegevoegd. Sinds de lancering van Waisda? in mei zijn er al 508 video’s getagged door 2166 unieke spelers. Er zijn bijna 150 geregistreerde spelers, waarvan het overgrote deel regelmatig terugkeert om het spel te spelen. Tot nu toe zijn er via Waisda? ruim 13.000 tags toegevoegd, en dit aantal stijgt nog iedere dag.

Analyse en onderzoek    

Van al deze trefwoorden komt bijna 15 % overeen met de thesaurus die Beeld en Geluid gebruikt om de audiovisuele materialen in het archief te classificeren. Dit lijkt misschien niet erg veel, maar deze thesaurus bevat vastgestelde termen op het gebied van onder andere persoonsnamen, genres en onderwerpen, en is dus erg specifiek. Daarom worden de toegevoegde tags ook vergeleken met een andere database die het overgrote deel van de officiële Nederlandse woorden bevat. Daar komt nog eens 45 % van de tags mee overeen. Er is wel wat overlap tussen allebei deze databases, maar we kunnen nu al zeggen dat ruim de helft van de tags die worden ingevoerd sowieso bruikbaar zijn!

Dit betekent (gelukkig) niet dat de andere helft dit niet is. Natuurlijk zijn er trefwoorden toegevoegd die spelfouten bevatten, maar na een representatieve en willekeurige steekproef blijkt dat tien procent van de trefwoorden een spelfout te bevat. De verwachting is dat dit percentage spelfouten uiteindelijk nog iets lager uitkomt, omdat sommige spelers (wij in elk geval wel!) na een spelfout een tag alsnog een keer correct invoeren zodat ze er nog punten voor krijgen.

Er zijn ook tags die uit meer dan één woord bestaan, en die niet worden herkend als geldige term. Een mooi voorbeeld is de tag ‘buitenechtelijke kinderen’, die niet in de thesaurus van Beeld en Geluid of de database van Nederlandse woorden voorkomt. Gescheiden zijn ‘buitenechtelijke’ en ‘kinderen’ wel bruikbaar, dus door dit soort tags los te analyseren kunnen ze nog nuttige informatie toevoegen die de uiteindelijke doorzoekbaarheid van een programma bevordert.

Een ander gebied dat voor verder onderzoek in aanmerking komt betreft ambiguïteit. Dit betekent dat één tag meerdere betekenissen kan hebben. De term ‘link’ kan bijvoorbeeld  onder andere ‘gevaarlijk’ als ‘schakel’ betekenen. Om er achter te komen welke betekenis degene die het trefwoord heeft toegevoegd bedoelt kan er gekeken worden naar andere termen die zijn toegevoegd. Als een speler naast ‘link’ ook ‘eng’ en ‘spannend’ als tag heeft opgegeven kan hieruit de semantische relatie worden opgemaakt en worden bepaald dat het hier om de betekenis ‘gevaarlijk’ gaat van het woord link.

Deze en andere onderzoeksvelden zullen in een vervolgtraject worden geanalyseerd door de Vrije Universiteit binnen het Europese onderzoeksprogramma PrestoPRIME. Hierbij zal met name gekeken worden naar geautomatiseerde processen om de tags te analyseren. Dit onderzoek zal nog enkele jaren lopen en zal resulteren in diepgravend en aanvullend advies over de verwerking van de ‘user generated content’ van Waisda? 

Ideale case study

Het zal dus nog even duren voordat de definitieve analyses en resultaten van de tags bekend zijn. Daarom zijn we nu al bezig met een deelonderzoek dat ons veel informatie zal verschaffen over de bruikbaarheid van de tags. Hiervoor is het gedigitaliseerde archief van Barend en Van Dorp als voorbeeld genomen, omdat de collectie nog weinig informatie en trefwoorden bevat. Vanwege de weinige metadata in het archief is het een ideale case study, omdat we er van uit gaan dat de tags die door de spelers van Waisda? aan de Barend en Van Dorp afleveringen worden toegevoegd deze beter doorzoekbaar te maken. De inzet is om de tags binnenkort te implementeren in het online archief van het programma om de navigatie en zoekfunctionaliteit te verbeteren.

Verbeteringen van het spel

Naast het analyseren van de tags zijn we ook druk bezig met het verbeteren van het spel zelf. Ten eerste hebben we van de tags die tot nu toe zijn toegevoegd geleerd dat spelers een betere handleiding nodig hebben, omdat het soms niet duidelijk wat voor soort tags het hoogst scoren. Met name de tags die uit meer dan één woord bestaan scoren laag. Hoewel deze voor het onderzoek wel nuttig zijn komt het niet vaak voor dat een andere speler precies dezelfde woorden toevoegt, wat dus betekent dat er geen punten mee kunnen worden behaald. En het is natuurlijk juist leuk om te zien dat je scoort! Deze en andere tips en informatie komen binnenkort op de Waisda? website te staan.

Ook wordt er gekeken naar hoe het spel zelf verbeterd kan worden. Hierbij kun je denken aan een scoresysteem waarmee je stap voor stap naar hogere niveaus op kunt klimmen, een interface waarin duidelijk wordt wanneer en waarom je punten scoort en nog veel andere manieren om Waisda? nog leuker te maken. Er zijn ook nog veranderingen gepland waar je niet meer zo lang op hoeft te wachten. Binnenkort hoor je hier meer over, houd het blog en Waisda? dus in de gaten.

Toekomst

We zijn benieuwd naar de eerste resultaten van het onderzoek dat we de komende maanden gaan doen. Het is in ieder geval duidelijk dat er genoeg tags via Waisda? zijn toegevoegd om mee te werken. Kortom, blijf spelen, nodig mensen uit, en help ons door jullie inzet om spelenderwijs het archief van Beeld en Geluid beter toegankelijk maken.