Eerste ervaringen met Waisda?

Gisteren was het dan zover, Waisda? is officieel in de lucht! In de media was er veel aandacht voor en er zijn al heel wat video’s beschreven.


Tot onze spijt merken wij dat de spreekwoordelijke `kinderziektes’ ook ons niet gespaard zijn gebleven. De afgelopen weken is door het projectteam flink getest, maar door de overweldigende aandacht lopen we tegen enkele problemen op. Op dit moment werken we achter de schermen hard aan oplossingen voor deze problemen. 

Het meest storende probleem is dat er na verloop van tijd geen nieuwe spellen worden klaargezet op de homepage, of de website zelfs helemaal plat gaat. 

Momenteel raden wij het gebruik van Internet Explorer onder Windows en Safari 3 op de Mac aan. Het spel werkt wel in andere browsers, maar met name bij Firefox wil het voorkomen dat er storende pop-ups verschijnen die een externe mediaspeler willen opstarten. Ook hier werken wij aan. 

Mochten jullie andere problemen tegengekomen zijn, laat het ons dan weten in de reacties op deze blogpost. Tevens bedankt voor alle reacties die we tot nu toe – o.a. via Twitter – hebben ontvangen!

Het is overigens erg leuk om te merken dat mensen ondanks deze technische problemen al enthousiast aan het spelen zijn geslagen. 

Bedankt voor jullie interesse in Waisda?, wij hopen op jullie geduld!

PERSBERICHT

BEELD EN GELUID LANCEERT I.S.M. KRO VIDEOGAME WAISDA?

Hilversum – Dinsdag 19 mei lanceert Beeld en Geluid i.s.m. de KRO het annotatiespel voor video Waisda?. In de vorm van een uitdagend spel wordt de speler gevraagd om trefwoorden aan videomateriaal toe te voegen, om daarmee de doorzoekbaarheid van audiovisuele archieven te vergroten. Waisda? is een initiatief van Beeld en Geluid dat voortbouwt op eerdere experimenten van KRO Internet. Het vloeit voort uit het project Beelden voor de Toekomst dat digitalisering en ontsluiting van audiovisueel erfgoed op grote schaal mogelijk maakt. 

Het spel is gebaseerd op het principe dat er sprake is van een betekenisvolle beschrijving, wanneer meerdere mensen afzonderlijk van elkaar hetzelfde over een mediafragment zeggen. Dit principe wordt onder andere door Google al met succes voor de beschrijving van fotocollecties toegepast. Beeld en Geluid en de KRO zijn de eersten ter wereld die een annotatiespel inzetten om er de beschrijvingen van audiovisuele collecties mee te verrijken.

Spel

In het spel zitten ruim 2000 verschillende items – in totaal bijna 600 uur aan uniek audiovisueel materiaal – waar het publiek gedurende een periode van zes maanden spelenderwijs beschrijvingen aan kan toevoegen. Het gaat hierbij onder andere om historische Polygoonjournaals van Beeld en Geluid en oude en recente afleveringen van Boer zoekt Vrouw, Spoorloos en Memories van de KRO. 

Omdat de speler beschrijft wat er precies in een bepaalde scene te zien of te horen is – en op welk moment dit het geval is – zal het spel leiden tot een betere doorzoekbaarheid van het video materiaal. Uiteindelijk zal het mogelijk zijn om snel en nauwkeurig een specifiek fragment uit een video terug te vinden, zonder eerst het hele item te hoeven bekijken of door te spoelen.

Weblog

Op de weblog plaatst het projectteam regelmatig berichten over de vorderingen van het spel. 

Twitterstream

Het projectteam plaatst regelmatig tweets over de ontwikkelingen van het spel. Volg aan de hand van het hashtag #waisda ook wat anderen over het spel hebben te melden.

Presentaties

Het projectteam geeft presentaties over Waisda? op de volgende evenementen:

Tijdens het iMMovator Cross Media Café ‘Digitale Archieven’ presenteert en lanceert Maarten Brinkerink Waidsa? in de vorm van een ‘pitch’ van 2 minuten. Aanwezigen kunnen tussentijds op een aantal opgestelde computers het spel daadwerkelijk spelen. (19 mei)

KVAN-dagen: In de sessie Archieven in de virtuele ruimte: web 2.0 en verder zullen Judith Moortgat (Nationaal Archief) en Maarten Brinkerink (Beeld en Geluid) Waisda? presenteren om te tonen welke rol ‘social tagging’ binnen Beelden voor de Toekomst speelt. (15 juni)

NPOX & ICO Mashup dagen: tweedaagse workshop waarbij innovatieafdelingen van de omroepen en externe ontwikkelaars mashups op basis van elkaars data en content gaan bouwen. Het projectteam van Waisda? is aanwezig en levert een databasedump van de tot dan toe verzamelde trefwoorden. (17-18 september)

Samenwerking

Waisda? is een project van Beeld en Geluid in samenwerking met de KRO, in het kader van Beelden voor de Toekomst. De ontwikkeling van het spel is in handen van Q42. De Vrije Universiteit Amsterdam geeft in het kader van het Europese onderzoeksprogramma PrestoPRIME aanvullend advies over de verwerking van publieksbeschrijvingen en verbeteringen aan het spel.

Lancering Waisda? tijdens iMMovator Cross Media Café

Het Cross Media Café van 19 mei zal ingaan op de ontwikkelingen rond digitale archieven. Een uitgelezen kans om Waisda? in de vorm van een pitch wereldkundig te maken en tegelijkertijd het spel officieel te lanceren. De pitchsessies beginnen om 15:00. 

Er is tevens een demostand op het evenement, zodat aanwezigen naar hartenlust Waisda? kunnen spelen. Kom dus gerust een langs voor een praatje en een uitdagend spel! 

Cross Media Cafe Digitale Archieven

Dinsdag 19 mei, 14.00-17.30 uur


Studio 1, Studiocentrum, Media Park Hilversum

Toegang is gratis, na aanmelding via: http://www.immovator.nl/cross-media-cafe-digitale-archieven

Interesse in een exclusief voorproefje van Waisda?

Tijdens de aanloop naar de officiële lancering van Waisda? – volgende week dinsdag, waarover later meer – willen wij de mensen die ons nu al volgen een exclusieve kans geven om het spel al voor de livegang uit te proberen!

Op dit moment is de ontwikkelaar hard aan de slag om de laatste hand aan het spel en de bijbehorende website te leggen. Omdat Waisda? nu heel erg begint te lijken op wat wij in gedachten hadden, kunnen we het niet laten om voor we breed lanceren vast een tipje van de sluier op te lichten.

Interesse? Laat het ons weten door een mail te sturen naar: mbrinkerink [at] beeldengeluid [punt] nl

Geef in de mail je naam, functie en beschikbaarheid op donderdagmiddag 14 mei aan. Vervolgens zullen wij je zo snel mogelijk laten weten wanneer we het spel een half uur voor je openzetten.

NPOX & ICO Mashdagen en Waisda?

Op 23 april presenteerde Maarten Brinkerink Waisda? tijdens
de NPOX & ICO ‘warming up’ voor de Mashdagen. Deze bijeenkomst diende als
introductie en inventarisatie voor de daadwerkelijke Mashdagen op 17 & 18
september, waarbij programmamakers, ontwikkelaars en innovatieafdelingen van de
omroepen zich verzamelen om ter plekke mashups op basis van NPO content te
maken.

In het verslag van Leonieke Verhoog komt de meerwaarde van
Waisda? in de context van dit soort toepassingen goed naar voren:

Dat er nog heel wat drempels genomen moeten worden voordat
de Publieke Omroepen alles op een keurige manier beschikbaar kunnen maken,
wordt ook duidelijk door de tweede presentatie van Maarten Brinkerink over ‘Waisda’. Om content thematisch aan elkaar
te koppelen is het van belang dat het goed gelabeld is. Met het project Waisda
van Beeld en Geluid worden internetgebruikers aangemoedigd om in de vorm van
een spel de doorzoekbaarheid van audiovisuele archieven te vergroten. Het is
een experimenteel annotatiespel voor video, waarbij de speler moet zeggen wat
hij of zij ziet. Op die manier kunnen video’s waarvan de inhoud nog niet goed
omschreven is, toch gelabeld worden zonder extra kosten.

De innovatieafdelingen van Beeld en Geluid en de KRO zijn op de Mashdagen aanwezig en zullen een ‘dump’ van de tot dan toe met Waisda?
verzamelde trefwoorden meenemen, als mogelijke basis voor een interessante
mashup.

Over het spel

Waisda? is een experiment om spelenderwijs video’s te beschrijven. Wij vragen jou om trefwoorden aan videomateriaal toe te voegen door gewoon het spel te spelen. Door jouw inzet wordt de doorzoekbaarheid van audiovisuele archieven verbeterd.

Het spel blijft zes maanden lang beschikbaar met 2000 verschillende items, die in totaal bijna 600 uur beslaan. Het gaat hierbij om historische Polygoonjournaals en afleveringen van Boer zoekt Vrouw, Spoorloos en Memories.

Het spel is gebaseerd op het principe dat als je, tegelijkertijd met een of meerdere anderen, dezelfde omschrijving toekent aan een stuk film, het waarschijnlijker is dat die omschrijving correct is.

Dit principe wordt al door anderen met succes bij het beschrijven van fotocollecties toegepast, maar wij, Beeld en Geluid en de KRO, zijn de eersten die een zogenaamd annotatiespel inzetten om de beschrijvingen van hun eigen audiovisuele collecties te verrijken.

Waisda? is een project van Beeld en Geluid in samenwerking met de KRO, in het kader van Beelden voor de Toekomst. De ontwikkeling van het spel is in handen van het innovatieve internetbureau Q42. De Vrije Universiteit Amsterdam adviseert binnen het PrestoPRIME onderzoeksproject over de verwerking van de ingevoerde informatie en geeft tips over hoe het spel verbeterd kan worden.

Als je zelf ook tips hebt, of je wilt gewoon een vraag stellen, laat dan gerust een reactie achter!